Rakennusvuosi: 1939 Valmistaja: K. Linroos, Hanko (Tilaaja ehkä hangon Veneseura) Alkuperäinen nimi: Karin Sijainti: Punkaharju Omistaja: Kalervo Meskanen 2001 -> Ed.omistajat: 1979 -1985 eri omistajilla Espoossa, Helsingissä ja taisi pistäytyä Kuopiossakin. 2001 löysin tämän Punkaharjulta 1977 U. Gillberg, WS (Teresa) E. Löfberg, HSS (Teresa). 1960-1972 H.Sandberg, HUS Hanko (Nordpricken) 1956-1958 Erik Höckert, UPS Uusikaupunki (Erica) 1953 R. Zachariassen, UPS (Dixie) 1.6.1940 Veneen osti Herra A.Tuorila HUS, HSF (Karin) 1939 H.M.S. |
SM-kilpailut: 1965 Hanko, sijoitus 12 1966 Hanko, sijoitus 14 1967 Maarianhamina, sijoitus 19 1968 Helsinki, sijoitus 11 1971 Turku, sijoitus 20 |
Kalervo Meskasen tarina veneestä:
16. 2. 2001 Matkalla venemessuille puuveneitä katsomaan, kuulin baarissa ”hevosmiesten tietotoimistossa”, ”onhan puuveneitä täälläkin”. Kysyin sähköpostilla omistajalta, onko huhussa perää? Sain kuulla, että on.
9.3 allekirjoitettiin kauppakirja. Sain Hai-liitolta piirustukset sekä luokkasäännöt. Minulle oli kerrottu, että emäpuu ja alimmat laudat pitäisi uusia. Vene oli trailerin päällä. Traktori hinasi sen pihallemme, jossa purkutyö alkoi.
Kölipulttien aluslevyjen alta poistin puuta moottorisahalla ja taltalla. Lekalla lujasti hakkaamalla mutterien päähän sain pultit irtoamaan ja pois. Ne olivatkin syöpyneet kovin ohuiksi. Enosta, Lehtikuuselalta sain erikoisen hyvälaatuista lehtikuusilannkkua, josta sahasimme lautaa ja 30 x 52 mm rimaa syyt poikkisuuntaan. Rimat liimasin n.320 mm leveiksi levyiksi, joita tarvittiin neljä. Levyt höylättiin 25 mm paksuisiksi. Tein lankuista tarkalleen veneen pohjan muitoisen jigin jonka avulla liimasin levyt poikkipinnaltaan 320 x 100 mm emäpuun aihioksi. Puristimia tarvittiin n 40 kpl. Monta tammikaarta oikealta oli poikki, ja rungon muoto väärä. Onneksi vasen sivu oli hyvä, josta sain mallin. Painoin tunkin avulla oikean sivun mallin mukaiseksi ja liimasin tammipalat molemmin puolin katkennutta kohtaa. Kaikki pyrin tekemään niin, ettei tulisi jäykempää kuin alkuperäinen kohta. Liimana käytin yksinomaan KEVRAN sp106-liimaa tunnin käsittelyajaalla.
Laipion uusin, samoin ovikarmin, joka on tammea. Kuollut puu, peräsin ja metalliosia on uusia. Viimeksi uusin kannen tammireunuksen. Mielenkiintoista uusimistyötä tein kolmen vuoden aikana. Niittauksessa tarvitsin toisen apua ja tietenkin siirroissa.
Tällä veneellä olemme purjehtineet vuodesta 2004 lähtien Saimaalla, Puruvedellä ja vähän Haukivedelläkin.