Vuotaako veneesi? Monet haiveneet alkavat vanhemmiten vuotaa ja syy on yleensä emäpuussa. Emäpuu happanee n. 50 vuodessa ja jos haluat purjehtia kuivalla veneellä, emäpuu täytyy uusia.

Kuinka emäpuu vaihdetaan haiveneeseen? Tapoja on varmasti lähes yhtä monta kuin tekijää, mutta Siviin se tehtiin seuraavasti:

1. Vene roikkumaan päistä pukkien varaan.

2. Köli irti.

3. Puutäyte irti.

4. Pohjatukeista joka toinen taltalla halki ja leveämpi puoli ehjänä malliksi.

5. Uudet pohjatukit paikalleen, sovittamalla ja höyläämällä alapuoli sopivaksi (kiinnitys ruuveilla vanhoista naulanreijistä, mutta ei kahteen alimpaan lautaan).

6. Tämän jälkeen jäljellejääneet joka toiset pohjatukit samoin. Tällä tavalla vene pysyy kasassa eikä halkea.
   - Pohjatukkeja me vaihdettiin kaikki avotilasta ja keulaan päin niin monta kuin pystyi.

7. Kaksi alinta lautaa irti (rälläkällä niittien kannat pois ja niitit pois lyömällä sisäpuolelta).

8. Nyt vanhan emämuun voi sahata poikki ja tiputtaa lattialle.

9. Veneeseen jääneet emäpuun päät viistottiin pitkällä viistellä jotta siihen voi liimata uuden puun.

10. Uusi emäpuu liimattiin suoraan paikalleen 4:stä laudasta (empäpuun paksuus oli muistaakseni 90mm).

11. Emäpuun kiinnitys pohjatukkeihin pulteilla, kuten originaali.

12. Uudet alimmat pohjalaudat paikalleen (kaaret sahasimme poikki siten että emäpuun ja kaarien väliin jäi n. 2-3cm tyhjää. Näin vesi pääsee paremmin virtaamaan veneen alimpaan kohtaan, josta se on helppo pumpata pois.

13. Tämän jälkeen kiinnitimme kölin ja teimme uuden puukölin kölin ja emäpuun väliin.

Helppo homma! Seuraava kuvasarja selventää työn vaiheita.

020930 01

 Vene nostettin ensin trailerille, jolla se kuljetettiin pajalle. Samalla vene tyhjennettiin kaikesta irtoavasta tavarasta.

 

020930 03'

Jo trailerilla ollessa aloimme rapsuttelemaan maalia pohjasta jotta saimme selville miten pohjatukit olivat kiinnitettynä veneeseen. Oskari oli 40-luvulla näemmä käyttänyt nauloja, joten pohjatukkeja ei pystynyt ehjänä irroittamaan.

 

020930 04

Taltta käteen ja pohjatukit halki. Leveämpi puoli koitettiin pitää ehjänä, jotta saatiin malli uudelle. Ensin poistettiin joka toinen pohjatukki.

 

021010 01

Tässä on saatu pari ensimmäistä sovitettua paikalleen. Työkaluna höylä ja metodina höyläys - sovitus - höyläys - sovitus - höyläys - sovitus ja lopulta kiinnitys. Tukit kiinnitettiin isolla ruuvilla, mutta ei kahteen alimpaan lautaan.

 

021010 02

Samalla poistettiin maalit tukin alta, koska tarkoitus oli poistaa kaikki maalit sisältä. Ajateltiin sitten lopuksi kylästää paatti kunnolla ja se onnistuu paremmin ilman maalia.


 

021010 04

Tässä vene on jo roikkumassa päistään puupukkien varassa. Pumppukärryt kölitelineineen veneen alla ja kölipultit avattuna. Näin köli saatiin helposti kuskattua sivummalle.

 

021010 07

Sama toisesta kulmasta. Taisi samalla tulla päivän tunnit täyteen, kun haalarit roikkuvat rennosti partaalla.

 

021021 02

Tässä näkyy hyvin pukit jolla Siv sai roikkua. Samalla alettiin jo poistamaan maaleja kyljestä, jotta näimme mitä muuta korjattavaa sieltä löytyy. Tämä oli kyllä virhe, koska vene alkoi ravistua vauhdilla. Saatiin sitten myöhemmin harjoitella myös rimoitusta.

 

021021 07

Emäpuuta oli aikojen kuluessa korjailtu sisäkautta liimaamalla sinne jotain palikoita.

 

021021 13

Nyt kun joka toinen pohjatukki oli vaihdettu, uskalsimme taltata loput halki.


 

021103 01

Hieno rivi uusia pohjatukkeja paikallaan.

 

021103 11

Lähikuva paikatusta emäpuusta. On näköjään käytetty Sikaakin.

 

021103 22

Nyt kun kaikki pohjatukit on uusittu päästiin irroittamaan pohjalautoja. Kaksi alinta kummaltakin puolelta.

 

021103 24

Vanhoja puolikkaita pohjatukkeja käytettiin malleina kun sahailimme uusia. Materiaalina oli 2" x 6" mäntylankku.

 

021110 05

Tukkeja vaihdettiin keulaan niin paljon kun helposti onnistui. Keulassa on aika ahdasta.


 

021222 02

Sitten saha kauniiseen käteen ja vanha emäpuu poikki.

 

021222 06

Vanhaa emäpuuta käytettiin sitten mallina uudelle. Rullamitta oli kätevä työkalu mittojen siirtämiseen uuteen puutavaraan.

 

021222 12

Vanha emäpuu oli aika irtonaista tavaraa. Hetken kuivuttuaan alkoivat syyt irtoilla toisistaan.

 

021222 13

Tässä näkyy hyvin emäpuun käyryys. Uusi liimattiin neljästä 22,5mm paksusta laudasta, jotka taipuivat helposti paikalleen.

 

021222 15'

Aika surkean näköinen kapistus. Tollaisella sitä on paineltu menemään pitkin maailman meriä.


021222 22

Uusi lauta oli aika tiheäsyistä tavaraa. Vuosikasvu selvästi alle millin.

 

021222 23

Lankut muotoiltiin pistosahalla. Näppärä kaveri olisi tehnyt saman käsisirkkelillä. Lauta pitää olla aika leveää, levein kohta 30cm. Lautaa ei löydy joka lautatarhasta.

 

021229 07

Vanhaan emäpuuhun tehtiin pitkä viiste, johon uudet puut liimattiin. Viistettä harjoiteltiin ensin tähän kohtaan ja tarkoitus oli tehdä se niin taakse kuin mahdollista. Viisteestä tuli kuitenkin niin hyvä, että tehtiin jatko sitten tähän.

 

030201 01

Ensimmäinen lauta paikalleen ja ruuvipuristimilla kiinni. Taidettiin samalla surauttaa muutama ruuvikin laudan läpi pohjatukkiin kiinni.

 

 

 

030201 02

Päätyyn liimaa väliin ja puristimella piukkaan. Aamulla oli jännää irroittaa puristin ja nähdä pysyykö - pysyi.


 

030201 04

Sisäpuolelle piti väkästellä muutama tuki, koska pohjatukit tuolla keulassa ovat kiinni vain parilla ruuvilla. Meinasivat irrota kun taivutettiin lautaa pohjaan.

 

030201 06

Siinä se takapään jatko näkyy. Olisi hyvin voinut olla seuraavassa välissä.

 

030202 01

 Etupään viisto jatkos.

 

030202 02

Toinen lauta paikallaan.

 

030203 01

Liimaa lipaistiin kummallekkin pinnalle, venessä olevaan lautaan ja pöydällä lojuuvaan. Liimaus tehtiin kahdessa vaiheessa - edellisenä iltana pitoihin siveltiin ohuempi epoksiseos primeriksi (eri tuote) ja seuraavana päivänä varsinainen liima. Näin varmistettiin epoksin tarttuvuus, koska primer imeytyi puuhun kuin öljy.


030203 11

Liimana käytettiin Teoboxin epoksia. Betonilakkaa BLS käytettiin primerina ja BLI:tä varsinaisena liimana. Tämä BLI on kuulemma kehitetty oikein puuveneitä varten. Epoksi ei kovetu lasinkovaksi vaan jää kovettumisen jälkeen hieman joustavaksi. 

 

030203 13

Kolmas lauta viistettin jo pöydällä oikeaan muotoonsa, niin ei tarvinnut konttailla veneen alla ja höylätä ylöspäin. Todettiin jo aiemmin, että ylöspäin työskentely veneen alla ei ole kivaa.

 

030203 14

Puristimia piti olla riittävästi. 

 

030211 01

Köli käytettiin hiekkapuhalluksessa jossa päälle vedettiin pohjamaali.

 

030211 04

Köli oli aika rosoinen hiekkapuhalluksen jälkeen - tarttee varmaan tehdä jotain.


030211 05'

Neljäs ja viimeinen lauta muotoiltiin myös valmiiksi ennen liimausta.

 

030211 06

Siinä valmis emäpuu. Parikymmentä kaartakin vaihdettiin samalla. Oikealla näkyy uusi saarnikaari.

 

030211 11

Peräpään liitos näyttää valmiina tältä.

 

030211 12

Lopputulos sisäpuolelta on silmiä hivelevä.

 

030211 14

Emäpuu kiinnitettiin pohjatukkeihin läpipulteilla kuten alkuperäinenkin.


 

030211 15

Valmis emäpuu pohjan suunnasta.

 

030215 02

Sitten pohja umpeen - ensimmäinen pohjalauta paikallaan. Lautaan kannattaa tehdä suosiolla jatko. Sovittaminen on näin paljon helpompaa, kun vain toinen pää laudasta on kapeneva.

 

030215 10

Molemmin puolin on saatu yksi lauta paikalleen.

 

030228 03

Pohja ummessa. Pohjakaiset.

 

030310 06

Köli päätettiin kitata niin sileäksi kuin osattiin. Ei kannata antaa tasoitusta muille rosoisella kölillä. Vaikka joku sanoikin meille, ettei kannata tehdä siitä liian sileää - purjehditaan sitten nopeasti kauas harhaan.


 

030313 03

Tässä on sileä köli.

 

030313 04

Sipaistiin pintaan vielä epoksimaali myrkynvihreäksi sävytettynä. Tämä on merkkiväri ettei hiota maalia puhki, jos tarvitsee joskus siloitella pohjaa.

 

030316 03

Sitten köli veneen alle samoilla pumppukärryillä ja keulasta kiinni uusilla kölipulteilla.

 

030326 01

Kölin ja veneen väliin rakennettiin puuköli lankunpätkistä liimaamalla.

 

030326 06

Tehtiin samalla Siville uusi perä ja vähän on rimoitettukin välissä.


030405 02

Uusi puuköli alkaa valmistua ja paatti on laskettu takaisin omille pukeilleen.

 

030405 04

Kyljet hiottiin sileäksi ja vanhat laudat näyttävät terveiltä. Ylälauta uusittiin samalla kun vaihdettiin partaat.

 

030405 06

Perästäkin näyttää komialta.

 

030405 08

Kolmea alinta lautaa ei uskalletu rimoittaa. Ajateltiin, että kaaret katkeaa kun laudat turpoaa. Rimoitus tehtiin sitten pari vuotta myöhemmin.

 

030412 01

Kyllästykseen käytettiin Impregiä. Livottiin sitä 12 tuntia pintaan märkää märälle, sisälle ja ulos. Menekki taisi olla luokkaa 25 litraa. Vanha puu ei sitä paljoa imenyt, mutta uuteen tuntui uppoavan paremmin.


030412 03

Siinä se nyt kiiltelee kylästeen voimasta.

 

030505 02

Viimeinenkin palikka puuköliin kiinnitettynä.

 

030505 11

Vedenalaiseen osaan siveltiin aluksi kolme kerrosta lyijymönjää. Ensimmäinen kerros laimennettiin fifty-fifty.

 

030510 01

Pikku kolhut ja naulanreijät kitattiin.

 

030514 02

Tässä vaiheessa Siv näytti Puolustusvoimien alukselta. Pohjamaalina käytettiin Hempelsin Yacht Primeriä.


030514 03

Tehtiin samalla uudet rustiraudat. Vanhat olivat kiinni vain kolmessa laudassa. Nyt on vähän pidemmät.

 

030514 12

Uusi hela rustiraudan pään ympärille.

 

030518 01

Pintaan sipaistiin valkoista Toplackkia.

 

030518 03

Peräsinkin saatiin sopimaan vielä paikalleen.

 

030531 01

Kesäkuun 2003 alussa Siv pääsi jällen veteen. Mahtoikohan epäillä, ettei pääse enää koskaan?


030531 02

Vähän vielä helojen kiinnittelyä olisi jäljellä.

 

030531 04

Mahtaakohan pysyä pinnalla? Ei pysynyt - piti roikottaa kolme vuorokautta vedellä täyttyneenä tuossa nosturissa.

 

030531 06

Kannestakin tuli aika kiiltävä.

 

030601 07

Lopulta se alkoi kellua ja saatiin masto pystyyn. Näyttää jo enemmän purjeveneeltä.

 

Kannattiko emäpuun vaihto? On sillä ainakin mukava purjehtia kun on kuiva pilssi. Hyvin se nyt kulkeekin.

Tätä kuvasarjaa katsoessa voi tulla mieleen, että onpa kova homma. Jos rajaa työn pelkästään emäpuun vaihtoon, niin kyllä siitä kohtuudella selviää. Meillä homma lähti vähän käsistä kun samalla uusittiin 20 kaarta, vaihdettiin ylälaudat, tehtiin uusi peräpeili, uusittiin partaat ja rustiraudat sekä kunnostettiin kansi ja ruffi. Myönnettäköön, että siinä oli vähän liikaa harrastelijoille yhdelle talvelle.

Siv kiittää kunnostajiansa: Jaskaa, Veskua, Jannea ja Ereä!